21 Şubat 2015 Cumartesi

2015 Oscar Yazısı



Yahu "Yazmayım" diyorum, "Koca adam oldun, bırak bu işleri" diyorum ama duramıyorum. Her sene bu haftalarda bana devşirme geliyor. Aslında bu sene hiç oralı olmayacaktım ama koskoca Michael Keaton, bildiğimiz Batman eskisi en iyi aktöre girince bir kurcalayım dedim.
Sevgili takipçilerime selam ederim. Yarın oscar şekerlerini dağıtacaklar. Ülkemiz halen bu topraklarda yaşayan sinema sevdalılarını anlamadı ve neredeyse hepi topu 2-3 film dışında hiç bir adayı sinema salonlarında izlettirmedi. Bari saat dilimini 9 saat kaydırıp Oscar ödül törenini akşam üzeri önümüzde çay-çekirdek izletecek kadar hassasiyet yok. Ama 2 kuruş kar edeceğiz diye yaz saati falan filan uğraştırırlar insanı.
Yani emeğe bu kadar saygılı bir adam olmasam tutup torrentle morrentle filmi indirip bakacağım az kaldı Allah kahretmesin. Neyse ki yapımcı firmaların o eleştiri almak babında dağıttığı screener kopyalar bana da gelmekte şükürler olsun...
Filmlere gelecek olursak gene rekabet söz konusu. Ödülleri kimse tekeline alamayacak. Böylelikle de herkese oscar şekerini dağıtıp box-office'lere bereket verecekler.

Biz kafa adayları incelemeye başlayalım.




Boyhood

Yönetmen Richard Linklater'in 12 yıllık bir süreçte bir çocuğun büyüme safhalarını çekerek yarattığı eser...  Filmde göze batan en önemli başarı filmin kurgusu gibi görünüyor. İmitation Game filmindeki başarılı biçimsel kurguyu ya da American Sniper'daki geniş planlar ve atlamalı kesmeleri de çok beğendik. Ayrıca Whiplash da bu kategoride atlanacak bir aday değil ama sanırım Boyhood filmi çocuğun her kesmede 3-5 yaş büyüdüğü sahneleriyle güzel etki yarattı bizlerde. Yani kurgu kategorisini burada hallettik gibi.

Yönetmenin bu 12 yıllık emeği de sanırım herkesçe ödüle layık görülmekte. Eğer ki Alejandro González (Birdman) ödülü ondan alamazsa, kimse alamaz diye düşünmekteyim.
Bir paragrafta Patricia Arquette'e açmak lazım. Yıllar önce Tarantino'nun True Romance filmindeki performansıyla kendisini o dönemin biz ergenlerine sevdirmişti. Bu sene yardımcı kadın adaylarında çıta çok düşük. Patricia'nın da aman aman bir performansı yok ama adaylar arasında biraz ileride duruyor. Kendisi benim de favorim ama Emma Stone'un (Birdman) onu çok zorlayacağını da iyi biliyorum vesselam.
Dediğimiz gibi film 12 yıllık bir çalışma.Güzel bir fikir ve eminim hepimiz "Vallahi önce benim aklıma gelmişti" diyoruz. Kabul etmemiz gereken en önemli etken filmin dikkatleri sadece bu yönüyle çekmiş olması. Yani, bu film 4-5 farklı aktörle üç ayda çekilmiş olsaydı şu an bu filmi hiçbirimiz konuşmayacaktık. Ama Cengiz Aytmatov'un (Selvi Boylum Romanında) dediği gibi "Sevgi emekse" biz de bu emeği seveceğiz. O kadar.





Grand Budapest Hotel

Koşuşturmalı bir film... Temposu gayet güzel. Mizah çok ölçülü... Her filmin bir rengi var demiştik. Bu filmin rengi pembe. Bu konsept çok güzel oturtulmuş. Bu film prodüksiyon tasarımında (Sanat yönetmenliği) ve kostümde iddialı görünüyor. İnterstellar filminde de çok fena sahne tasarımı var ama sanırım Grand Budapest bu ödülün sahibi. Kostümde geçileceğini de sanmıyorum. Bir iddiası da makyajdır ve sanırım bu ödülü de alacaklar.

Diyeceksiniz ki "Bu filmde -boru değil- 9 adaylık var. Hepsi bu mu?";
Cevap: Bu.
İnanın birkaç tanesinin dışında tüm ödülleri ucundan kaçıracaklar. Yanlış anlaşılmasın güzel bir film ve ben de hayli beğendim. Ralph Fiennes çok iyi performans sergilemiş (Belki de aday olmalıydı.) Ama Oscar farklı bir konudur canım evlatlarım.



American Sniper

Clint Eastwood'un hiç de olmayacak zamanda hiç olmayacak temalı filmi. Amerikan milliyetçiliğinden nefret gelmiş hem akademi üyeleri ve hem biz dünyalıların sabrının alamayacağı bir yapım. Nefretle izledim. Haksız savaşlarını haklı çıkarma propagandası artık yemiyor sevgili Holywood. The Hurt Locker ve Zero Dark Thirty vb. filmlerdeki milliyetçilik yetti de arttı. Ne kahraman bir ırkmışsın sen Amerika. Arada Bradley Cooper'ın oyunculuğu kaynasa da protesto ediyorum bu filmi. Akademi edecek göreceksiniz. 


İmitation Game

Üstün bir oyunculuk performansı, iyi bir kurgu ve iyi bir hikaye... Aday değil ama sinematografi de gayet güzel. Yine de bu filmin en büyük başarısı Benedict Cumberbatch'in oyunculuğu. Kendisi iki senedir dikkat çekici işler yapıyor. Seneye de aday olursa muhtemelen bu ödülü alır. Bu sene değil. İmitation Game geceden eli boş dönecek. 






Birdman

Bence kitleler kararını vermiş durumda. Her ne kadar Altın Kürede Boyhood fırtınası esse de akademinin şampiyonu Birdman. Müthiş başarılı bir hikaye ve muazzam oyunculuklar... Görüntü efektine bitmiş durumdayım. Bence, en iyi film ödülünü kazanması gayet normal. Film boyunca baskın bateri temposu ve cadde-kalabalık gürültüleri ile ses miksajını iyi oturtmuşlar (Aynı miksaj başarısı Whiplash'da da görmekteyiz).
Bir tiyatro kulisinde olabilecek hengameyi film izlerken hissedebiliyor ve adeta siz de koşuşturuyorsunuz. Birbiri ardınca tüm oyuncuların peşinde gezen tek plan çekimleri ve iyi oyunculuklarla bezenmiş kusursuz sahneler beni benden aldı, yalan yok. 
Gelelim Michael Keaton'a... Tek kelimeyle enfes bir oyunculuk. Onu bu performansıyla görmekten çok memnun oldum diyebilirim. Yıllar öncesinin Beter Böceği, Batman'i sektörün adamı olduğunu gösterdi. Onu kutluyor ve ödülü kendisine (Eddie Redmayne bize doğru o gudubet yüzüyle bakarken) takdim ediyorum.
Gece Birdman'in gecesidir beyler. Boyhood hikaye.








The Theory Of Everything

Eğer ki bu sene Birdman diye bir film yapılmasaydı bir kamyon oscara talip olan yapım olacaklardı. Ama olmadı. Maalesef Birdman'i yaptılar ve The Theory Of Everything filmi bir çok dalda adaylığı bile göremedi. 
Film gayet başarılı. Gerek oyunculuklar, gerek hikaye ve görüntüsüyle titiz bir iş olmuş. Görüntü yönetmenliğinde kesinlikle aday olmalılardı. Kurguda da başarılılar ama orada da aday olamadılar.
Ödül gecesi en iyi film müziği ödülünü alırlar diye bekliyorum. Burada rakipleri Hans Zimmer'li İnterstellar'ı devirirlerse, İngilizler evlerine tek oscarlarıyla dönebilirler..
Eddie Redmayne rolün hakkını fazlasıyla vermiş durumda. Onu çok beğendim. En iyi erkek ödülünde Michale Keaton'u kesebilecek tek aday o görünüyor. Birileri Bradley Cooper'da alabilir gibisinden konuşuyor ama siz öyle konuşanları görürseniz elinizin tersiyle vurun onlara. Ben öyle yapıyorum.




Whiplash

Harika bir film. Senaryo, ses ve ödüllük bir de oyunculuk performansı... Her sene birileri banko olur. Bu senenin bankosu J.K. Simmons en iyi yardımcı erkek ödülünü almıştır arkadaşlar. Yani o iş bitmiştir. 30 Senelik oyunculuk kariyerini oscarla taçlandıracak. Hayırlı olsun.
Filmin atmosferi karanlık. Tam anlamıyla bir gerginlik hissi veriyor film. Disiplin ve tutku teması güzel işlenmiş. En iyi senaryo ödülünü The Theory Of Everything'in elinden zor da olsa alabilecekler.
Bence Amerikan halkı bu filme bayıldı. Tam bir Amerikan hikayesi. İşte bu yönüyle ödül gecesi bir acaiplik yapıp benim tüm hesaplarımı altüst edebilirler. Fena bir sürpriz durumundalar. Birdman'i alaşağı edebilecek tek film budur kanaatimce. Hani yalan olmasın, böyle bir sürpriz yaparlarsa da gönlüm razı olur. Normal şartlarda en iyi yardımcı erkek, senaryo ve miksajı alacaklarını sanıyorum. Nasip...






Inherent Vice

Bir de böyle bir film yapıldı bu sene. Hem Joaquin Phoenix hem de Josh Brolin'in fevkalade oyunculukları ve bir de inanılmaz güzellikteki senaryosu kimselerin gözüne batmadı gariptir ki. İnanın bu iki oyuncu, aday tablosunda görülseydi bir çok kişinin favorisi bile olabilirdi. Sadece kostüm ve senaryoda aday olmayı başarsalar da ben sırf sizin dikkatinizi bu filme çekmek için bunları yazıyorum. Akademi bu filmi es geçerek ayıp etmiştir. En iyi film adaylarında görmeliydik. Bir sinemasever olarak bu filmi izlemeniz boynunuzun borcudur arkadaşlar. Sonra teşekkür edeceksiniz bana zaten.



İnterstellar

Vizyona girdiği vakit yılın olayı olarak görülmüştü ama adi akademi iki tane daha kontenjanı olmasına rağmen bu filmi de aday olarak vermemiştir. Burada bir negatif popülarite etkisi oldu galiba. Tüm dünyayı kasıp kavuran film, "Nolan'ın ucuz numaralarını biz yemeyiz" zihniyetine rağmen 5 dalda oscara talip olmuş durumda. Hepsi teknik ödül. Halbuki en iyi film, senaryo ve görüntü yönetmenliğinde de aday olabilirlerdi.
En iyi efekt ve ses ödüllerini almazlarsa ayıp olur zaten. Ancak bunun yanında ses miksaj ve sanat yönetmenliğini de alırlarsa şaşırmamak lazım. Film müziğinde oscar adaylığına abone olmuş Hans Zimmer gene başarılı. Ancak onun kontenjanı dolmuş durumda olduğundan ve akademinin yenilere şans verme eğiliminden dolayı vallahi bilemiyoruz.
Kısacası, fazlasını hak etmesine rağmen sadece 2-3 ödül İnterstellar'ın olacak.



Adaylarım:

Film: Birdman
Yönetmen: Richard Linklater
Erkek Oyuncu: Michael Keaton
Kadın Oyuncu: Julianne Moore
Yrd. Erkek: J.K. Simmons
Yrd. Kadın: Patricia Arquette
Sanat Yönetmeni: Grand Budapest Hotel
Senaryo: Birdman
Uyarlama Senaryo: Whiplash
Kurgu: Boyhood
Görüntü Yönetmenliği: Birdman
Ses: İnterstellar
Ses Miksaj: Whiplash
Efekt: İnterstellar
Kostüm: Grand Budapest Hotel
Makyaj: Grand Budapest Hotel
Film Müziği: The Theory Of Everything
Şarkı: Selma (Glory)
Yabancı Film: Levithian






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder